Verslag: Marjon Glandorf – VoetZenSatie

Donderdagavond 22 april vond het eerste ViZi webinar plaats. Gedwongen door de Corona maatregelen kon de geplande masterclass “3 tips voor meer online zichtbaarheid” niet op de gebruikelijke manier plaatsvinden. Maar hé, als je over online zichtbaarheid praat, dan moet het een eitje zijn om daar een online draai aan te geven en dus organiseerde ViZi een webinar, waarin onlinemarketeer Patricia van der Stek van Trisha.nl ons 3 tips zou geven voor grotere online zichtbaarheid. Een flink aantal leden had zich aangemeld en hoorde met groeiend enthousiasme de 3 tips van Patricia aan. In een uur tijd leidde zij ons rond langs 3 sociale mediakanalen en vertelde ons per medium de do’s en de don’t’s.

Tip 1: Google mijn bedrijf

Het eerste medium was Google mijn bedrijf. Door je bedrijf hier aan te melden, vergroot je je online zichtbaarheid heel eenvoudig. Je kunt hier bijvoorbeeld één keer per week een aanbieding, kortingsactie, evenement o.i.d. aanmelden en dit allemaal gratis.

Tip 2: Facebook

Facebook was het tweede medium dat besproken werd. Het bereik van Facebook is de afgelopen jaren behoorlijk teruggelopen. Bereikte je aanvankelijk 2-6% van je volgers, dan is dat nu nog maar 0,2-0,5%! De manier om toch een groot bereik te krijgen, is het regelmatig aanpassen je omslagfoto. Als deze wordt aangepast, ontvangen alle mensen die jouw pagina leuk vinden een pushbericht en creëer je dus een 100% bereik!

Tip 3: Pinterest

Aan het laatste medium werd de meeste tijd besteed, nl. Pinterest. De meeste mensen staan er niet zo bij stil dat je Pinterest ook voor zakelijke doeleinden kunt gebruiken en zien het meer als een medium om knutsel-, traktatie- of interieurtips op te doen. Pinterest is geen sociaal medium maar een zoekmachine! De doelgroep hier is 35-45 jaar en kapitaalkrachtig, dus super om je producten of diensten hier te “pinnen”. Het doel van Pinterest is niet verkopen, maar inspireren, informeren en motiveren. Wat werkt? Een stappenplan en lijstjes, mooie foto’s met tekst erop, foto’s van gerechten. Belangrijk is in ieder geval dat je al je producten pint. Wat ook lekker is, is dat je met Pinterest niet iedere dag aan de slag hoeft, één keer per week werkt al. Daarnaast kun je de url’s van je Instagramaccount pinnen, waardoor je meer mensen naar je account trekt.

 

Ik vond het een geweldig inspirerend webinar en ga zeker met de tips aan de slag. Dat is dan weer een mooie bijkomstigheid van deze bizarre periode: er ontstaat tijd en ruimte om met nieuwe dingen aan de slag te gaan, waardoor we uiteindelijk sterker en energieker uit deze “crisis” komen.

 

Blijf gezond en ik hoop dat we elkaar snel weer in levenden lijve mogen ontmoeten!

Marjon Glandorf – VoetZenSatie