Verslag workshop Marjan Visser – Schoolbreed, 16 oktober 2014

‘Being your true self is the most effective formula for success’

Acht dames kwamen op 16 oktober samen in de sfeervolle studio van ViZi-lid en fotografe Petrina. Workshopleider Marjan begroette ons met zelf gebakken Apple Pie Bars met overheerlijke Salted Caramel. Voor de nieuwsgierige liefhebbers …

De workshop begint met een aantal prikkelende vragen die op tafel klaar liggen. Vragen die we aan elkaar stellen en die ons uitnodigen om over ons eigen verhaal te vertellen. Waarom we ondernemer geworden zijn, wat we over 15 jaar denken te doen en waarom je een i-phone hebt? Als feedback op onze verhalen benoemen we elkaars kwaliteiten. Een heerlijk positief begin! Het echte onderwerp van vanavond is ‘Start with Why’. De vraag die ondernemers vaak aan elkaar of aan zichzelf stellen is wat je doet. Sinek stelt echter dat je moet beginnen bij de vraag: Waarom doe je het? Want die vraag brengt je als ondernemer op een ander denkniveau en maakt je meer succesvol. Want, zo vat Sinek het zelf samen: “Mensen kopen niet wat je doet; ze kopen waarom je het doet.”

Na het kijken van de verkorte versie van de TED Talk van Simon Sinek, komen we tot de kern van de workshop. Aan de hand van zijn model ‘The Golden Circle’  legt Simon Sinek uit dat alle bedrijven weten “What they do”. Sommige weten “How they do it”. Slechts enkele personen en bedrijven weten “Why they do what they do“. Zijn stelling is dat de derde vraag door ondernemers meestal niet wordt beantwoord en dat daarmee écht succes uitblijft.

Volgens Sinek raak je mensen alleen als je de waarom-vraag kunt beantwoorden. ‘Waarom’ draait niet om winst maken. Dat is het resultaat. Bij ‘waarom’ draait het om iets anders: Waar doe je het voor? Waarom bestaat je organisatie? Pas als het duidelijk is waarom iemand of een organisatie iets doet, kunnen mensen erin geloven. Als klanten geloven, waarin jij gelooft, waar jij voor staat, blijven ze trouw aan je. Het worden daarmee loyale klanten die trouw aan jou en je bedrijf blijven.

Volgens Sinek past 99% van de mensen deze Golden Circle, ondanks zijn eenvoud, toch verkeerd toe: van buiten naar binnen in plaats van binnen naar buiten. Sterker nog. Velen weten niet eens af van het bestaan van de binnenste ring: “Why”.

Sinek schetst de van binnen-naar-buiten aanpak met een mooi voorbeeld van het succesvolle bedrijf Apple:

“If Apple was like everyone else, the marketing message might be: We make great computers. They’re user friendly. Want to buy one? …Here’s how Apple actually communicates: everything we do, we believe in challenging the status quo, we believe in thinking differently. The way we challenge the status quo is by making our products beautifully designed, simple to use, and user friendly. We just happen to make great computers. Want to buy one?”

Daarom:

  1. Start met denken van binnenuit de cirkel. WHY. Waarom doe ik het?
  2. Klopt dat dan wel met HOW ik het doe?
  3. En WHAT doe ik dan?

Als je die vragen kunt beantwoorden, dan klopt jouw idee en bedrijf met elkaar en word je een concurrent om rekening mee te houden!

Een goede oefening om je WHY van jouw bedrijf te formuleren is door eens in de huid te kruipen van je trouwste klant. Het werkformulier dat we hiervoor tijdens de workshop kregen aangereikt is bijgevoegd of vraag het op bij Marjan.

Waarom Marjan deze avond heeft georganiseerd?

Omdat ze het heerlijk vindt om mensen vragen te stellen .

Waarom Marjan de extra moeite heeft genomen voor die overheerlijke Apple Pie Bars?

Omdat ze het heerlijk vindt om mensen te zien genieten en op te vrolijken met een stukje zelfgemaakt lekkers.

Ik vind dat een prima Why. Nu wij nog….

Bekijk de TED Talk van Simon Sinek op https://www.youtube.com/watch?v=sioZd3AxmnE

Of lees zijn hele verhaal in zijn boek: ‘Begin met het waarom’.

Verslag: Ellen Barendregt, Zo Efficient,  www.zo-efficient.nl