Op 15 april waren de ViZi-dames te gast in het bruisende Westelijk Handelsterrein in Rotterdam. Het motto van dit unieke complex van pakhuizen is “Relax. Enjoy. Discover.” Daar passen de gastheren van deze avond precies in: The Hospitality Club en Reisbureau Buitenlandsche Zaken. Het werd ook een fijne avond vol ontspanning, plezier en ontdekkingen.

Na het openingswoord van voorzitter Mariëlle van de Erve, vertelde eigenaar Eric van Abbe van The Hospitality Club over het ontstaan van zijn bedrijf  en de feestelijke mogelijkheden op deze sfeervolle locatie in hartje Rotterdam. Eric liet direct zien hoe flexibel The Hospitality Club werkt: omdat spreekster Janneke van Heugten in de file stond, moest het programma aangepast worden. Voor ViZi bleef de club een uur langer open.

ViZi-lid Daniëlle de Wilde stond met haar twee bedrijven in het spotlicht. Met Rotterdam Business Events biedt Daniëlle bijzondere bedrijfsuitjes met het accent op Rotterdam. In ‘t Hout & de Wilde is een communicatie- en evenementenbureau voor de overheid en het bedrijfsleven. Daniëlle organiseert onder andere Business meets Rabo. Een ander mooi voorbeeld is haar inzet voor de GreensParade: een familiefestival, businessconferentie en het Barendrecht Gezond-project voor de groepen 6-7-8 van de basisscholen om gezond eten, drinken en leven te stimuleren.

Omdat Daniëlle ook lid is van de programmacommissie, lichtte ze aansluitend de plannen voor het 24-uur-met-ViZi project toe. Op 16 mei gaan dertig ViZi-dames zich inzetten voor de Daniël den Hoed kliniek.

Voor de volgende presentatie wandelden de ViZi-dames naar Reisbureau Buitenlandsche Zaken, één etage hoger op het Westelijk Handelsterrein. Daar ontving ViZi-lid Els Sondermeijer hen met een drankje en een uitleg van haar werk als mobiel reisadviseur. Els’ enthousiasme en de prachtige inrichting van het reisbureau werkten aanstekelijk: iedereen kreeg zin in een mooie buitenlandse reis.

Hoe belangrijk enthousiasme is om journalisten voor je in te nemen, beaamde ook Janneke van Heugten. Zij gaf ons tips om met je bedrijf gratis en positief in de media te komen. Met free publicity heb je namelijk goedkoop een groot bereik én je profileert jezelf als expert. Zo is het belangrijk om een band met journalisten op te bouwen door vrijblijvend vakinformatie met hen te delen. Dat gaat gemakkelijk via sociale media, vooral via Twitter. Heb je écht, eigen nieuws, stuur dan een persbericht, zei Janneke. Journalisten hebben een voorkeur voor berichten over bijzondere (menselijke) verhalen, meningen die passen bij de actualiteiten en activiteiten met een maatschappelijk belang. Ook handig: onderzoek doen in je vakgebied en de belangrijkste conclusie in een persbericht presenteren.

Word je dan uitgenodigd voor een kranten- of radio-interview, zeg dan in ieder geval ja en bereid je goed voor. Vrouwen hebben vaak moeite om uitgesproken voor hun mening uit te komen. Toch is dat juist waar journalisten naar op zoek zijn. Doe je verhaal enthousiast, maak je verhaal begrijpelijk (géén vakjargon) en geef aansprekende voorbeelden, tipte Janneke.DSC_0029

Janneke is oprichter van mediaplatform VIDM: Vaker in de Media. Zij doorspekte haar heldere presentatie met eigen ervaringen en cijfers uit onderzoek dat zij deed naar de ervaringen van journalisten met vrouwen. Op de VIDM-groep op Facebook (https://www.facebook.com/groups/vakerindemedia/) kun je Janneke persoonlijk om advies vragen. Daar vind je ook een link naar de dropbox met media-gegevens.

Buitenlandsche Zaken bood de ViZi-dames na afloop nog een borrel aan. Daar werd enthousiast nagepraat over Jannekes presentatie en werden waardevolle mediatips uitgewisseld.

Verslag: Petra Teunissen, inordetekstenadvies.nl. Foto’s: Marjan Visser (Schoolbreed) en Judith Gijsbertsen (FysioVeste)